Régóta halogattam ennek a bejegyzésnek a megírását. Nem csak azért, mert ezernyi elfoglaltságom volt, és alig volt időm játszani a The Sims 4-gyel, hanem azért is, mert a szóban forgó kiegészítő pack, mely thaiföldi hangulatot hivatott idézni, olyan mértékű rendszerhibákat okozott az alapjátékban, hogy az sokak számára hónapokra játszhatatlanná vált. Összeomló játékmenetek, korruptálódó mentések, melyekben generációs Simek vesztek oda helyreállíthatatlanul, modokkal való folyamatos ütközések és a fejlesztők hallgatása rendkívüli népharagot váltott ki a népszerű játék közösségében. Értelemszerűen én pedig nem akartam, hogy a saját mentéseimben, történeteimben bármilyen kárt okozzon az a sok hiba, ami felmerült, és amik közül számos problémára a mai napig nincs még megoldás.
Február végére stabilizálódott valamelyest a helyzet, azaz közel 3 hónappal a For Rent megjelenését követően volt bátorságom megvenni és letölteni, frissíteni hozzá a játékot (előtte persze gondosan másolatot készítettem a mentett fájljaimról, ami javasolt minden új érdeklődő számára), valamint összeszedtem az általam használt, rajongók által készített modok frissítéseit is, és szkeptikusan ugyan, de megpróbáltam elindítani velük a játékot.
A kiegészítő, ahogy a neve is mutatja, a bérlés és bérbeadás funkciójával kívánta megörvendeztetni a játék közönségét, mely annyira persze volt nem egy formabontó jelenség: a 2016-os “City Living” nevű kiegészítővel már lehetősége nyílt a játékosoknak az albérletben való életre, hiszen az ahhoz a csomaghoz járó, felhőkarcolós, new yorki hangulatot idéző, pezsgő nagyvárosban több apartmant is kaptunk, melyek a karakterünk pénztárcájához igazodva kínáltak igényesebb vagy igénytelenebb lakásokat. Ezeknek nagy hátránya volt, hogy kívülről az épületek nem voltak szerkeszthetőek, belülről viszont a lakás szabadon alakítható volt: tetszőlegesen átszabhattuk tehát a falakat, szobákat, ami hatalmas plusz volt. Emellett a karakterek számára ez jóval kedvezőbb volt anyagilag, mint házat venni, mert sokkal kevesebb volt a fenntartási költsége egy albérletnek, mint egy konkrét háznak, melyre a játék jóval több adót vet ki. Ezzel együtt akadtak persze hátrányok is, mint a néha felbukkanó rágcsálók, az egyes lakásokat kísértő szellemek, zajos szomszédok, és meg-meghibásodó berendezések. Az apartmanokat körülvevő, félig nyitott szomszédságban rendszeresen várták a karaktereket a különböző fesztiválok, ételes és italos standok, és egyéb rendezvények, melyek miatt összességében egy kiváló alternatívát kaptunk az addig megszokott játékmenethez. 4 évvel később, a 2020-as megjelenésű “Eco Lifestyle” kiegészítő csomagig kellett várni, míg egy újabb városban is albérletbe költözhettünk: itt egy ipari jellegű kikötővárosban választhattunk jobb vagy lepukkantabb albérleteket a simjeinknek. Azaz a realizmus ismét egy lépéssel közelebb került hozzánk, ha már életszimulációs játékról beszélünk.
De miért is volt ez jó?
Az alapjáték egy zárt világgal rendelkezik, nem mehetünk át csak úgy szomszédolni anélkül, hogy egy bosszantó töltőképernyő ne fogadna minket, ami a gépünk kapacitásától és a rajongók által fejlesztett modok és egyedi tartalmak (“custom content”) számától függően akár több perces is lehet. Sokaknál emiatt beszűkül a játékmenet, alig hagyjuk el a saját házainkat, lakásainkat, azokat igyekezzük telezsúfolni mindennel, hogy ne kelljen elmenni könyvtárba, parkba, edzőterembe, vagy bárba, hogy ne kelljen a töltőképernyőkkel szenvedni. (irónikus, hogy ez mennyivel inkább jellemzi a modern világ lakosságának életmódját manapság…) Így azonban hamar unalmassá válik a játék, és az apartmanokban való élet, a környező városokban így közelebb kerülő, többi sim miatt azonban kicsit tágabbnak kezdett tűnni a játék. A 2019-es “Discover University” ezek mellett bevezette a lakótárs fogalmát a játékba, így karaktereink a saját lakásaikba kereshettek és felvehettek albérlőket annak érdekében, hogy ne legyenek annyira magányosak (még ha mi magunk lakótársnak nem is jelentkezhettünk).
Mivel a The Sims 4 idén már a 10. évét tapossa, minél több csomag jön ki hozzá, annál jobban romlik a játszhatósága, újra és újra elromlanak az eddig jól működő funkciói.
Vélhetően ez ösztönözhette a játék fejlesztőit arra a lépésre, hogy a “For Rent” csomagot megalkossák. Ennek köszönhetően ugyanis szintet lép az albérletben való élet: kaptunk egy új épületformát, a “bérleményt”, és ettől kezdve bármelyik világban építhettünk apartmant, a saját ízlésünk szerint, nem csak a “City Living” és “Eco Lifestyle” korlátozott számú és stílusú épülete közül kellett választanunk. Egy telekre akár egy 6 különálló lakásból álló komplexumot is tervezhettünk, melyet használhattunk családok számára, idősek otthonának, vagy akár egyetemi szállásként is, mert az úgynevezett “közös” terek segítségével immár nem csak a saját karaktereinkkel találkozhattunk, hanem azok tényleges szomszédaival is.
Az új épületkategória felépítése
A csomaggal járó “residental rental”, azaz kb. “bérlemény” elnevezésű épülettípus bármelyik, szabadon szerkeszthető telekre beállítható. Egy teleken maximálisan 6 különálló lakás vagy házikó építhető, a teljes játékvilágra vonatkozóan pedig 99 lakásnál húzták meg a limitet. Valamilyen szinten ez érthető is, hiszen az így létrejövő mikro-háztartások emelkedő száma a játék teljesítményére is nagy hatással van.
A megfelelő épületkategória kiválasztását követően az építő, azaz “Build Buy” módban húzható fel a kívánt komplexum, álljon az két kis kunyhóból vagy több emeletes házakból. Tekintettel arra, hogy a játékban világonként általában csak 1-1 nagyobb telek van, a kis telekek kihasználásának érdekében nem vízszintesen, hanem függőlegesen kezdtek a játékosok építkezni. A több bejáratos épületekben aztán szobánként állíthatjuk be, hogy az melyik lakáshoz tartozzon, vagy épp legyen közös használatú tér (“shared space”), ahol minden, a teleken élő sim megfordulhat. Azaz a lakóterek lehet, hogy így csökkentek, de sok olyan, eddig felesleges szoba a közös használatú terekbe vándorolt, mint pl. a mosókonyha vagy az edzőterem. De a lehetőségek tárháza szinte végtelen: az épületeink földszintjére bártól kezdve mozitermen, jóga stúdión, könyvesbolton, pékségen, kávézón át számítógépes játékteremig, közös festőműhelyig, gyerekek számára játszószobáig bármit berendezhetünk. Ezek nyilván nem lesznek teljesen funkcionálisak, mert nem fog pincér, pék, eladó stb. magától felbukkanni a telken. De ezeken a közös használatú tereken az összes, ott lakó sim meg fog jelenni, akikkel végre úgy is tudunk szocializálódni, hogy nem kell elhagynunk a telket, és percekig a töltőképernyőt bámulni.
És ez jó, rengeteg szempontból is. A játék gépigényét egyre nehezebb követni, a számítógépes játékosok számára irdatlan kiadással jár akár csak egy pár éves PC modernizálása a mai elképesztő árak mellett, így ideális, ha egy helyen sokféle aktivitásra, tevékenységre lehetőséget kapnak a karaktereink. Sokan játszanak generációs mentésekkel, azaz egy család történetének szerteágazó kalandjaival, leszármazottjaival egyfajta rotációs játékmenetet, melynél gyakran váltanak egyik vagy másik utód között, attól függően, kinek a sorsát szeretnék épp egyengetni. És ha több generációt be lehet költöztetni egy ilyen többlakásos bérleménybe, természetesebbé válik az interakció a családtagok között, nem lesz egyik sem elhanyagolva a másik kárára.
Ha valaki nem érez magában elég kreativitást arra, hogy saját apartmant építsen, a The Sims 4 galériájában ezrével fog találni erre a célra alkalmas, rajongók által épített házakat, és a Youtube-on is ez az egyik legnépszerűbb kategória, melyben ilyen épületek elkészítését csodálhatjuk meg. Ezeket aztán bármelyik világban elhelyezhetjük, sőt, bármelyik meglévő, eddigi épületet is egy kattintással átváltoztathatunk bérelhető lakássá, mindössze egy közös postaládát, egy vizes tankot és egy elektromos kapcsolószekrényt kell valahol az épületben elhelyeznünk, melyek ezzel a “For Rent” csomaggal érkeztek.
[amerikai, nagyvárosi hangulat – Sims4Creations @YT]
[lepukkant, motelszerű lakókomplexum – Balogh Enikő @YT]
[mediterrán utcakép piacra néző lakóházakkal – favupig @YT]
[londoni sorházak – KELLYHARTX @YT]
[kész miniatűr, bajor hangulatú városka számtalan lakóházzal és funkcionális épülettel – LeiyaSims @YT]
[havas falucska számos kikapcsolódási lehetőséggel – JulieB.Builds @YT]
[futurisztikus, cyberpunk stílusú lakónegyed és kiegészítő épületek – Yukihyo @YT]
[újabb cyberpunk utcakép – Balogh Enikő @YT]
Játszhatunk aztán albérlőként, de lehetünk akár mi is a főbérlők, és több épületet is birtokolhatunk, szerte a számos világban. Szükséges követnünk a főbérlő általi követeléseket, vagy tulajdonosként beállíthatjuk mi, mik azok, amiket engedünk vagy épp megtiltunk az albérlőknek: tisztaság elhanyagolása, háziállat, vagy akár hangos zene/rendbontás is azt eredményezheti, hogy az utcára kerülünk. Az albérleti díjat hetente kell fizetnünk, a szerződést pedig időről időre meghosszabbítanunk.
A játékhoz azonban nem csak ezt az új rendszert kaptuk, hanem Tomarang új világát is, mely egy thai város látképét idézi, annak modernebb és olykor tradicionálisabb épületeivel. Bevallom őszintén, kevés thai doramát láttam eddig, de amint megpillantottam már a csomag előzetesét, rögtön feltűntek azok a mással össze nem hasonlítható stílusjegyek, melyeket ezekből a sorozatokból megismerhettem.
A világgal együtt érkező, építéshez használható elemekkel nemcsak a thai világ teremthető meg, hanem még autentikusabbá tehető a korábbi, japán várost idéző kiegészítő, a “Snowy Escape” világa, a Komorebi-hegy is, de ugyanúgy megépíthetjük a 80-as, 90-es évek koreai, “Reply“-sorozatban is látott multigenerációs, jellegzetes téglaházakat, a “Rooftop Prince” lepukkant tetőréri lakását, vagy a tetődekorációk segítségével egy kész, tradicionális hanok falut is. Radiátorokat, falra szerelhető légkondi-berendezéseket kapunk, melyek mind funkcionálisak és szinte elengedhetetlen részei bármelyik ázsiai nagyváros lakónegyedei látképének.
[thai sorházak – Your Avarage Noob @YT]
[japán kétszintes élelmiszerbolttal a földszinten – Your Avarage Noob @YT]
[a Fülöp-szigetek varázsát idéző, modern lakóházak – Summersimmie @YT]
[tradicionális és modern, japán stílusjegyek találkozása lakóházakkal, boltokkal, éttermekkel a földszinten – KELLYHARTX @YT]
[koreai tradicionális hanok falu nemesi udvarházzal és kisebb parasztházakkal – Simsimee @YT]
[koreai történelmi sorozatokból ismert nemesi udvarház több lakó számára – Simsimee @YT]
[japán kertvárosi lakóházak, mintha csak egy animéből ugrott volna elő – Your Avarage Noob @YT]
[egy vidám, barátságos, thai szomszédság – kikoi builds @YT]
[szűk kisutcás, meghitt, japán lakónegyed – Simspiration @YT]
[japán vidéki lakóházak derkoratív vasútállomással, szintén mintha egy animét látnánk – Seenderella @YT]
[barátságos thai lakóházak – Asimsa @YT]
[japán utcakép – Wistof @YT]
[klasszikus, vöröstéglás multigenerációs koreai lakóház – Manhi 만히 @YT]
[koreai sorozatokból ismert, hegyre épülő, változatos stílusú lakóházak – Aeri 애리 @YT]
[többszintes, vöröstéglás koreai lakóház – Aeri 애리 @YT]
A “High School Years” csomag vidámparkjához hasonló szórakozási lehetőséget biztosít számunkra a Tomarangban található éjszakai piac, ahol ehetünk, ihatunk, csecsebecséket vagy élelmiszert vásárolhatunk. Kapunk egy szentélyszerű építményt az állatok tiszteletére, melyet kulturális programként meglátogathatunk, sőt, adakozhatunk is számukra. A világ 9 telke közül bármelyiket használhatjuk, átalakíthatjuk saját ízlésünkre, és ha a “Seasons” kiegészítővel is rendelkezünk, élvezhetjük a délkelet-ázsiai klímával megáldott időjárás örömeit.
Egyéb újdonságok a játékmenetet illetően
Sok kritika éri a The Sims 4 újabb és újabb csomagjait, hogy nem fektetnek elég hangsúlyt minden sim-korosztályra, kevés szerepet kapnak a gyerekek vagy épp a nyugdíjaskorú karakterek, “nincs mit csinálni“. A “For Rent” szerencsére több újítással is szolgál erre vonatkozólag.
A gyerekek számára a márványgolyó-gyűjtés és az ugróiskola kétségkívül remek időtöltés, a konyha szerelmeseinek a vízforraló, a mini-hűtő és a rizsfőző mindenképp hasznos lesz majd, az autentikus guggolós vécé pedig szinte elengedhetetlen egy Tomarang-beli lakásban.
Két új közösségi eseményt is szervezhetünk: közösségi vacsorát a többi albérlővel vagy medencés bulit, ahol hallgatózhatunk és titkokat tudhatunk meg egymásról, vagy épp feltörhetjük a másik lakását, míg az távol van. Az ingatlanok tisztaságára érdemes ügyelni, különben idővel megeszi az embert a penész: szó szerint, ugyanis a csomaggal egy új haláltípus is érkezik, ahol az elhatalmasodó penész a lakó életébe kerülhet.
A lakásokban felmerülő, technikai problémákat megoldhatjuk mi, vagy hívhatunk szerelőt, aki elvégzi ezt helyettünk, és részmunkaidőben mi is elvállalhatjuk ezt az állást.
Új jellemvonásokkal (“Trait”) is bővült a játék: kíváncsiskodó, nagylelkű, kínos, a falu gyermeke és bölcs, utóbbit viszont (nagyon helyesen) csak a nyugdíjas korú, öreg simek birtokolhatják. Négy új életcél (“Aspiration”) közül is választhatunk: kutathatjuk a titkokat, törekedhetünk arra, hogy 5-csillagos értékelésű főbérlők vagy kiváló albérlők legyünk, és felfedezhetjük Tomarangot is, hogy mindent megtudjunk erről a világról.
Ez mind egész jól hangzik… ugye?
A negatívumok
1. A világ rettentő kicsi, és a 9 telek, amivel érkezik, felháborító. Figyelembe véve, hogy egy ilyen kategóriájú (40 eurós, azaz kb. 15000 forintos) csomagról van szó, a játékosok ennél jóval többet vártak. Igaz, hogy a többcsaládos lakásos megoldással jobban ki lehet használni a helyet, de ez nem menti fel a fejlesztőket a vád alól, hogy a pénzünkért egyre kevesebbet adnak. Más, hasonló árú kiegészítők átlagban 13-15 telekkel érkeztek, a különbség nagyon szembetűnő.
2. Tomarang szép, de tulajdonképpen üres. Látványosan üresebb, mint a többi világ. Az éjszakai piac egy nagy szemfényvesztés, számos eleme nem is funkcionális, csupán dekorációként szolgál, a legtöbb megvásárolható eleme pedig máshonnan (számítógép, standok, piac más világokban) simán beszerezhető.
3. Az egész albérleti rendszer teljesen hibás. A csomag indulásakor a játékosok tömegével jelezték, hogy nem működik: vagy nem kell fizetniük lakbért, vagy nem kapnak lakbért főbérlőként, vagy olyan, milliós, nem ritkán milliárdos nagyságrendű bérleti díjat kért tőlük a játék, ami vállalhatatlan volt 1 hétnyi lakhatásra. Ha a karakterünkkel kiveszünk egy albérletet és be akarjuk rendezni, hiába a sim pénzéből költünk rá, emelkedik ezáltal az albérlet értéke/színvonala, ami miatt automatikusan emelkedik a bérleti díj is. Ha módosítani akarunk esetleg valamit az egész telek külsején (pl. díszítések, kertrendezés, stb.), azt is az ott lakó bérlő pénzéből veszi el a játék. Nekem a mai napig pl. 0 simoleont kell fizetnem az albérletemért, aminek még mindig nem értem az okát.
A játékmeneten a csomag a várakozásokkal ellentétben nem sokat változtatott, ráadásul mindig csak az éppen játszott karakterünk lakását látjuk, a többi el van sötétítve, azaz se a berendezéseket, se a bennük tevékenykedő simeket nem látjuk, csak ha azok kilépnek a közös használatú terekre.
4. A csomag kiválólehetőség lett volna pl. a hotelek, nyaralók bevezetésére, azok menedzselésére, de ezeket nem kaptuk meg.
5. A betöréses interakció kapcsán visszahozhatták volna a játékba a betörőt, mint nemjátszható karaktert (“NPC”), mely a Sims 1-2-3 ikonikus figurája volt, és megszínesítette a játékmenetet. Ez is kimaradt a csomagból.
6. Míg a “Snowy Escape” kapcsán a hatalmas népharag miatt kikapcsolták a játékban a szentély előtti imádkozást/meghajlást, a “For Rent“-ben saját kis otthoni szentélyünk is lehet, ami miatt érdekes módon nem tiltakoztak azok, akik korábban hallatták a hangjukat.
Összefoglaló és értékelés
Ahogy azt a The Sims 4 fejlesztőitől megszokhattuk, ismét sikerült egy alapvetően jó ötletet rettenetes módon kivitelezni. Addig nem érdemes beruházni erre a csomagra, míg azt végérvényesen rendbe nem teszik, és ha a korábbi, híresen problémás csomagokból indulunk ki, mint amilyen a “Dine Out” és a “My Wedding Stories“, nem számíthatunk semmi jóra. Nem éri meg teljes áron beruházni rá, csak leárazáskor ajánlott, és még akkor is pénzkidobásnak fog számítani.
Egyetlen előnye, hogy ázsiai dorama-rajongóként még egy környezetet kapunk, melyben kedvenc történeteinket, karaktereinket elhelyezhetjük, a filmekből és sorozatokból ismert épületeket megépíthetjük, de azon túl… Egyelőre nem tudnék mást megemlíteni.
0 hozzászólás