Sziasztok!
Elkészült a 13. rész felirata. A bejegyzésben néhány érdekesség és gondolat olvasható a közelgő finálét követően.
Sajnos a heti két rész történetmesélés szempontjából talán a leggyengébbre sikerült, ahogy olvastam, sokan elégedetlenkednek vele, mert nagyon elkanyarodik az eredeti regénytől. Ami eddig érdekessé és pörgőssé tette, itt kifogja a szelet a cselekmény vitorlájából: az egész rész során nagyon redundánssá válik a szertartás szükségességének ismételgetése, hogy mindenkinek mi a célja, és hogy mennyire eltökélt azt megvalósítani, mintha a néző nem fújná már így is kívülről, hogy melyik oldalnak mik a motivációi. A szertartás érdekesre és izgalmasra sikerült ugyan, a látványvilágról nem is beszélve, ám kérdéses, hogy ez mennyire fogja beárnyékolni a befejezést.
1. Furcsa “plot device” a gyűrű, amit a sorozat utolsó negyedében vezetnek be. Eddig miért nem hallottunk róla semmit? Utolsó pillanatban bedobott, cselekményt előremozdító tárgynak tűnik, ami csak fokozza a múltbéli események homályát, semhogy tisztázná azokat. Ha tényleg egy szent ereklye, hogyan készülhetett egy halott istenség “maradványaiból”? Hogyan került a néhai királyhoz, és hogyan Ha Ramhoz? Miként kell használni (mert látszólag nem működött úgy, ahogy azt Ha Ram szerette volna). És honnan van a hamis gyűrű, amit Muyeong szerzett? Az mitől isteni erejű, és mivel kevesebb az ereje?
És talán a legfontosabb: vajon eddig festés közben ez védte Cheongit, és most, hogy elvették tőle, vajon ez vezet majd oda, hogy megbolonduljon?
2. A kormánytagok mennyit tudnak az egész lidérces mizériából? Az előző részben egyértelműen tudtak arról, hogy készül a festmény. Senki nem aggódik a szertartás és annak potenciális kiemenetele (és következménye) miatt?
3. Érdekes, hogy az első résszel párhuzamba állítva most Ha Ram is egy átkot kiált a szertartás résztvevőire az imája segítségével, ugyanúgy, ahogy a Lidérc is tette.
4. Vajon milyen tényezők együttállása vezetett ahhoz, hogy a kép elszakadjon?
– hogy Cheongi kiment a palotából a király és a herceg tiltása ellenére?
– hogy Cheongi találkozott Ha Rammal, akiben a gonosz lakozik, és ezáltal balszerencsét hozott a képre?
– vagy Cheongi mert elmondta Yeonguknak és Jeongnak a szertartás titkos részleteit?
– vagy mert Jeong és Yeonguk nem voltak méltóak arra, hogy segédkezzenek a kép elkészítésében, és ők hoztak rá balszerencsét?
– vagy mert Cheongi nem kötött alkut Hwachával?
Ez a szál több irányba is elkanyarodhat innen.
5. Elhangzik, hogy a festménnyel még Buddha születésnapja előtt el fognak készülni. Ez a koreai kultúrkörben a Gergely-naptár szerint májusi hónapra esik, azaz megszaladtunk kicsit a felnőtt részek kezdete óta. Hiszen újévi festményekkel indítottunk. Vagyis a 2. rész kezdete óta több hét és hónap is eltelt.
6. A szorgalmas előkészületek alatt hallható, pörgősebb zene ismét csak nem eredeti alkotás, ami a sorozathoz készült. A Haechi című, 2019-es, szintén SBS-es sorozat egyik háttérzenéje volt, mely az egyik főszereplő, Park Munsu nyomozó (Kwon Yul) hősies dallamául szolgált. Ahhoz a sorozathoz filmzenei albumot sajnos nem adtak ki, hátha erre most felkerül a nóta. Addig, ha tetszett, itt letölthetitek:
https://mega.nz/fm/zwIFHIiT
7. Juhyang herceg furcsa szemlélettel közelíti meg a szertartást. Ahelyett, hogy kellő elővigyázatossággal, több alternatívával is készülne, minden hidat fel akar égetni maga mögött, egy lapra teszi fel minden esélyét.
Az általa használt “bölcsesség” vagy mondás egy híres, kínai ütközetre vezethető vissza, melyre időszámításunk előtt 204-ben került sor. A Han Birodalom csapatait a legendás hadvezér, Han Xin (i.e. 231-196) vezette, a Qi és a Nyugati Chu Birodalom közös seregeit pedig Tian Guang herceg és Long Ju tábornok. Han Xinnek háromszoros túlerővel kellett szembenéznie, ezért cselhez folyamodott. A Wei-folyóig űzte ellenfeleit, majd az éj leple alatt könnyű gátat építtetett a katonáival a vizen, mely így jóval sekélyebb lett. Másnap előretört a katonáival, majd váratlanul visszavonulót fújt, ezzel becsalogatva az ellenséget az alacsony állású folyóba. Mikor a Nyugati Chu csapatainak nagy része már a vízben menetelt, Han Xin jelzett a katonáinak, hogy rombolják le a gátat, a hömpölygő víz pedig elsodorta az ellenséget. Long tábornok így elszakadt Tian hercegtől és annak seregétől, és pusztulás lett a sorsa, a csapatai pedig vezető nélkül felbomlottak és szétszéledtek. Han Xin üldözőbe vette Tian herceget is, akit végül elkaptak és kivégeztek.
Han Xin ravaszsága és előrelátása kimentette őt egy vesztes helyzetből, nem futamodott meg, a csata kimenetelét egy bátor stratégiai húzás sikerére tette fel. Ezzel von párhuzamot Juhyang herceg is.
Jó szórakozást kívánok!
Szia Brigi! Most hogy említetted a Haechit, nagy kedvem támadt újra megnézni! Köszönöm a történelmi ismertetőt is, igencsak izgalmas lehetett annak a feldolgozása is!
Nagyon szívesen! Jó volt a Haechi, de nagyon nehéz volt fordítani.
Olyan sok hét és hónap azért nem telik el, mert a kínai újév január 21 és február 21 közé esik. Szóval minimum 2.5 hónap, maximum 3.5 hónap, ami eltelt a 2. rész óta.
Nagyon köszönöm a minőségi feliratot!
Szia,
Nagyon szívesen!
Ez leírva nem tűnik soknak, de mivel nem nagyon van átmenet az évszakok közt, nem nagyon jelzi a néző számára semmi az idő múlását. :S
És még valami eszembe jutott.
Az valahogy teljesen feledésbe merült, hogy Ha Ram-ot nagyon átjárja a víz energiája.
Valamint, hogy vajon 19 éve a Lidérckirály miért őt pécézte ki? Hiszen átment a Gonoszherceg testén, a Festőherceget fellökte, majd kiszáguldott. Nem egyszerűbb lett volna rögtön az első testbe belebújnia?
És emiatt gondolom, hogy valahogy a víz energiája miatt választotta Ha Ram-ot.
A Festőhercegben vajon felmerült, hogy miatta szabadult ki a Lidérc? Ő unatkozott, ezért ment a festmények pavilonjába, ők nyitották ki a bátyjával.
Sok-sok szál és kérdés van, amivel többet is foglalkozhattak volna.
Ja, és szó volt arról, a Lidérc nemsokára átveszi a test feletti uralmat. Jó lett volna, ha ez valami babonás szám években – mint nálunk a 13. Tehát, hogy max 13 évet lehet leélni lidérccel a testben, aztán baj lesz. Vagy valamilyen, a keleti kultúrában lévő baljós szám.
Lehet, később még eszembe fog jutni pár dolog…
Az valahogy teljesen feledésbe merült, hogy Ha Ram-ot nagyon átjárja a víz energiája.
Valamint, hogy vajon 19 éve a Lidérckirály miért őt pécézte ki? Hiszen átment a Gonoszherceg testén, a Festőherceget fellökte, majd kiszáguldott. Nem egyszerűbb lett volna rögtön az első testbe belebújnia?
És emiatt gondolom, hogy valahogy a víz energiája miatt választotta Ha Ram-ot.
Sajnos ezt a történetszálat nagyon hanyagolták a készítők. De vélhetően igen, emiatt Ha Ram erősebb gazdatestnek tűnhetett a Lidérc számára, mint egy mezei kis herceg.
Ja, és szó volt arról, a Lidérc nemsokára átveszi a test feletti uralmat. Jó lett volna, ha ez valami babonás szám években – mint nálunk a 13. Tehát, hogy max 13 évet lehet leélni lidérccel a testben, aztán baj lesz. Vagy valamilyen, a keleti kultúrában lévő baljós szám.
Valóban, ez értelmet adhatott volna annak, miért vándorol testről testre. Ázsiai kultúrkörben a 4-es szám babonás szám, de az túl rövid időtartamot jelentett volna jelen esetben.
Ajjaj, megint eszembe jutott valami. Remélem, a rendszer nem fogja spamként érzékelni.
Szóval, hát talán azért szállta meg az ő testét, mert a Lidérc bebörtönzésének pillanatában született. Mint ahogy Cheongi is.
Lehetséges, bár ezt nem feltétlenül tudhatta a Lidérc, hacsak nem érezte meg valahogy. Lehet, hogy feltűnt neki, hogy a gyermek haldoklik, és ezért szállta meg őt.